Verantwoord ondernemen in tijden van onzekerheid: duurzaam & efficiënt

Bij Menthor hechten we veel belang aan duurzaam en verantwoord ondernemen. We streven er dan ook steeds naar om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen op het vlak van duurzame methodes en praktijken. 

Ondertussen hebben we de kaap van 8 miljard mensen gepasseerd op onze planeet. Een gigantisch cijfer als men eraan denkt dat al die mensen dagelijks voedsel, water en materiële behoeftes nodig hebben. En dan spreken we nog niet eens van de hoeveelheid afval die deze produceren! 

Aan de toename van de wereldbevolking kunnen we zelf niet veel doen. Maar waar we zelf wel wat aan kunnen doen is onze eigen ecologische voetafdruk en onze pollutiegraad. 

Om hierin te groeien als bedrijf, is niet gemakkelijk. Het blijft essentieel om een vinger aan de pols te houden. Dit door KPI’s te definiëren die helpen om inzicht te krijgen in de prestaties op het vlak van ecologie en duurzaamheid. Enkele voorbeelden van deze KPI’s zijn:  

  • % afval ten opzichte van de hoeveelheid verkochte producten. 
  • % energieverbruik (voor elke vorm van energie) ten opzichte van verkochte producten. 
  • % afval ten opzichte van de hoeveelheid grondstoffen die wordt gebruikt per product. 

Het optimum

Om nog beter inzicht te krijgen in de efficiëntie van de productie, kan men best deze cijfers vergelijken met de % van de bezettingsgraad (productieplanning) van de productielijnen. Vaak ziet men dan ook dat de afval- en energiecijfers negatief evolueren naarmate de productielijnen onder- en overbezet geopereerd worden. Dit moet een drive aan de organisatie geven om hierin het optimum te zoeken en daar naar te streven bij hun productieplanning. 

Motivatiefactor

Van de andere kant geeft het bespreken van de bovenstaande KPI’s ook een creatieve impuls aan alle medewerkers om die cijfers beter te krijgen door aanpassingen te doen in de processen en/of assets. Het engagement van alle betrokkenen verhoogt de loyaliteit aan het bedrijf en geeft een zekere trots over hun bijdragen. 

De klant

Als laatste, maar zeker niet als onbelangrijkste, is de impact van deze cijfers op de klanten. Een klant voelt zich altijd beter als hij een product kan kopen dat werd geproduceerd met een minimum aan afval- en energieproductie. Communiceer dus open met je klanten over je realisaties ter verbetering van de milieu-impact, want dat zal ervaren worden als verantwoord ondernemerschap! 

Menthor heeft veel ervaring in het begeleiden van zulke projecten, en samen met hun klanten hebben ze mooie resultaten behaald. Sta dan ook samen met ons even stil bij de mogelijkheden, die we zelf in de hand hebben, om deze prachtige planeet een handje te helpen in zijn voortbestaan. Alvast bedankt aan iedereen die de handschoen opneemt!

Wil je meer te weten komen over verantwoord ondernemen, of heb je een andere vraag? Aarzel dan zeker niet om contact met ons op te nemen. Bij Menthor staan we klaar om jou te helpen en samen te werken aan een duurzamere en efficiëntere industrie.

Meer weten?